Studieresa Venedig

DAG 7 SÖNDAG-

SAMMANFATTNING AV EN STUDERANDE

Vimmel i Venedig

På bussen genom alperna sitter vi 68 personer och sörjer kollektivt över att lämna den varma kullerstenen, biennalen och lättsamhetens stämning som ekar mellan Venedigs fasader. Den två dagar långa bussresan ned genom Danmark, Tyskland, Österrike och till sist det efterlängtade Italien satte ton för de dagar som skulle komma. Det var allsång och glada miner, applåder och lekar. Våran vistelse i Venedig var inte heller sparsmakad i den bemärkelsen.
Några oroliga föraningar om regn åkte med oss ned genom Europa, men hela veckan bjöd på solsken och varma kvällar på uteserveringar och piazzor. Vi har fyllt våra mentala behållare med oräkneliga mängder konst, i alla former, för att sedan läka våra ömmande leder och ladda om med sena vistelser i staden på äkta italienskt vis. Inte bara konsten och kulturen har gjort starka avtryck men vi har förenats som grupp och lärt känna varandra i både högt och lågt.
När bussen anländer till Göteborg sent söndagkväll ska vi sålla i våra bibliotek och bland intryck för att komma igång med parafraser på det vi sett under veckan. Det allra klurigaste lär bli att hitta ett verk att favorisera över allt enastående vi har sett.

Viola Almgren (Måleri 2)

DAG 6 LÖRDAG

Efter en fantastisk vecka, i Venedig, är vi nu på väg hem med bussen igen.
En vecka fullstoppad med så mycket konst men också så mycket annat spännande.

De flesta elever och lärare sitter nu på bussen och gapar i stum förundran över det tydliga luftperspektivet som visar sig bland de otaliga och storslagna bergen kring oss.

Patrik Andiné

DAG 5 FREDAG

I dag är det sista dagen i Venedig och i morgon bär det av hemåt. Dagens utställningsbesök var på Palazzo Grassi och Punta della Dogana med Julie Merethe och Pierre Hughes. Under veckan har vi sett massor av spännande konst som vi kommer att arbeta utifrån i den kommande kursen ”Parafras”.

Anna Persson

DAG 4 TORSDAG

Vi började dagen med ett kärt besök på Gallerie dell’Accademia, som bjöd på konst från innan 1800-talet. Efter besöket tog de fyra olika klasserna sig ut på stan och besökte satellitutställnigar samt ett besök på Museo Fortuny, som sprakade av magi. Under kvällen bjöds det på spökvandering.

Gabriel Edvinsson

DAG 3 ONSDAG

Vi började dagen med ett gruppfotografi av hela skolan för att sedan entra Arsenalen. Biennalen fortsätter att bjuda på intressanta frågeställningar – Foreigners Every where. Absolut. Kvällen fortsätter med gemensam middag på stans bästa pizzeria som klarar av konststycket att servera pizza till en hel konstskola.
Buon appetito

Attila Urban

DAG 2 TISDAG

Förväntningarna har varit stora inför dagens besök på Giardini i Venedig. Det är den 60onde gången som konstbiennalen genomförs! Vi är många som tycker att verkligheten överträffar förväntningarna. Vi får se om intrycket består dagen ut. Titeln ”Främlingar överallt” stämmer även väl in på den olika ländernas paviljonger där migration, utanförskap, postkolonialism mm. genomsyrar både innehåll och val av konstnärer. Det nationella ger vika för det internationella. Fram tills nu har alla vandrat runt på egen hand, men nu är det dags för en gemensam vandring för att se några utvalda verk i blandade grupper. Många är funderingarna omkring vilket verk som passar att välja inför parafrasuppgiften.

Jill Lindström

DAG 1 MÅNDAG

Under förmiddagen besökte vi Peggy Guggenheim collection. Museet ligger i det palats som från början var Peggy Guggenheims privata bostad med hennes egen konstsamling. Palatset ligger utmed Canal Grande och inne på gården ligger Peggy begravd bredvid sina älskade hundar.
Vi har vandrat runt i den här magiska staden under eftermiddagen och ser fram emot en fortsatt härlig vecka.

Malin Bogholt