PRE-MALx3

MAXAT I SKULPTUREN
Varje läsår uppmuntrar vi de studerande att gå upp i skala, antingen genom en utomhusutställning eller om vi som iår  ställer ut i en lokal utanför skolan.

Årets projektet började med en uppgift:
Gör 3 skulpturer i 3 material; spån frigolit och aluminiumfolie. Måla sen skulpturerna i varsin primärfärg.

Därefter röstade klassen fram en skulptur/studerande att jobba vidare med, utveckla och förstora.

De studerande fick komma på titel på utställningen ( PRI-MAL x 3 ) samt hur den skulle marknadsföras. Vikten med framförhållning blev tydlig då texter om verken samt dokumentation var tvunget att vara färdigt tidigt i projektet.

Det har varit pressat schema p.g.a studieresa i Venedig och direkt därpå nästa projekt och utställning; parafras.
De studerande har hanterat situationen på ett imponerande sätt och hållit ambitionen och humöret uppe under hela processen. Det ser lovande ut för dessa blivande konstnärer.

Utgångspunkten för PRI-MAL x 3 är Barnett Newmans målning från 1966: Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue.
Utställningen på Nääs syftar till att utmana och ompröva vår förståelse av tillhörighet och individualism i en alltmer sammankopplad värld.
Arbetsmetoden har påmint om rutinerna vid offentliga gestaltningsuppdrag – 3 olika förslag, 3 olika färger, 3 olika material – följt av ett demokratiskt beslut som sen fått ta plats och utvecklas utifrån dess potential.

Tack till Nääs fabriker och alla studerande för stort engagemang och väl utfört arbete.

// Attila Urban och Linda Tedsdotter
(lärare i kursen)