Hatkonstnär på Måleriavdelningen

Att utgå från ett konstnärskap en tycker är problematiskt eller rent av upplever som dåligt kan ändå bli till något givande och ge nya möjligheter.

Under två veckor gräver både måleri ett och måleri två med individuella valda konstnärskap. Normalt har årskurserna olika uppgifter och lärare men under speciella perioder jobbar vi tillsammans.

De studerande läser in sig på respektive konstnär och konstnärskap och försöker sedan hitta sin väg in i ett arbete eller flera arbeten.

Ja men varför då? Jo så att eleverna tvingas närma sig sin egen arbetsprocess från ett annat håll. De får arbeta vidare med sitt skapande men ser genom någon annans glasögon.

Kanske slutar kursen med att några elever har tänkt om och börjat älska konsten respektive konstnär de från början valde. Ingen vet. En sådan här resa är aldrig given från början.

// Patrik Andiné