Parafras 2024

Skolan gör två studieresor varje läsår, en längre utlandsresa och en kortare inom Sverige eller Norden. Den långa studieresan åtföljs av en två veckor lång projektperiod då hela skolan arbetar med metoden parafras– utifrån ett valt konstverk ska den studerande skapa en egen tolkning, analys och bearbetning.

De studerande har jobbat på fantastiskt bra och gjort intressanta verk. Det är så roligt att arbeta på Dômen och få känna glöden i alla dessa unga blivande konstnärer. Fredagens genomgång var intensiv och givande. Grupperna var blandade mellan avdelningarna och vi fick ta del av många tankegångar och tolkningar.

Arbetet avslutades med en öppen redovisning (som en utställning) på skolan som varje år är öppen för allmänheten. I år slog vi nog besöksrekord, skolan var full av nyfikna besökare och soppan som Holger lagat under öppen eld var delikat!

I september i år gick studieresan till Venedig för att besöka den fantastiska Venedigbiennalen och några av stadens alla andra konstmuseer.