
Funktionell Utflykt:
Efter en och en halv vecka fullsmockad med intensiva och fria övningar var vi redo för att bege oss ut på en KOLOSAL utflykt. Vi hade gjort följa John, tagit oss så långt bort som möjligt från skolan på 45 min och kartlagt en heldags stads vandring där vi skulle driva runt planlöst i stan. VI VAR REDO.
Under vandringen blev Lisa och Gustav våra ledsagare, lärare och föräldrar. Dem bad oss ta med ett konstverk som skulle vara användbart på våra utflykt. Just Funktionalitet och konstens funktion i livet var något som kursen hade som genomgående fokus. Folk tog med bland annat buskar som skapade eld, videor som påminde oss om det jobbiga samhälle vi lämnat bakom oss och jag tog med en limpa bröd där varje person fick sitt ansikte inbränt samt ett meddelande. Brödskivorna skulle lämnas ut efter vägen för att vi skulle hitta tillbaka hem eller att någon skulle kunna hitta oss om vi försvann.
Att konsten ska vara ”användbart” var en väldigt intressant och inspirerande utgångspunkt. Framförallt för att konst i många sammanhang inte ses som något som behövs överhuvudtaget. Det blir ju ännu mer komiskt och kanske dumt när de så kallade ”användbara” konstverken i själva verket blev ett hinder för vandringen. Mina brödskivor gjorde bara att vandringen tog mycket längre tid och de flesta blev uppätna av fåglar och kunde därför inte alls hjälpa oss att hitta hem.
Men från alla dessa upplevelser så ställer man sig fråga vad är egentligen användbart och funktionellt? Är det pengar, är det saker man kan mäta med siffror? Är människor användbara? Är vänner användbara? Vad är egentligen användbart? Ska livet vara tillför att användas eller ska det levas? Hur hjälper konsten oss att svara på dessa frågor?
KÄRLEK….
RESPEKT …..
FOTBOLL ….
KONST….
// Tage Walin, studerande i måleri 2





























